آفتاب یزد :حكم انتصاب یا باز شدن یك پرونده؟!
اصولگرایان مجلس به انتخاب معاون اول احمدی‌نژاد واكنش نشان دادند
نویسنده: سید مجتبی واحدی

نام محمدرضا رحیمی كه در آستانه تابستان 85 به خاطر نقل سـخـن یـك مـسلـمـان سـوری مـورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، در تابستان 87 بار دیگر بسیاری از رسانه‌ها و فعالان سیاسی را به خود مشغول ساخت.

رحیمی در كسوت رئیس دیوان محاسبات، حضور محمود احمدی‌نژاد در سـازمان متبوع خود را غنیمت شمرد و در حضور او اعلام كرد: < در سوریه یك مسلمان– به من– گفت اگر بنا بود بعد از پیامبر اسلام (ص) پـیـامـبـر دیـگـری بـیاید می‌گفتم آن پیامبر، احمدی‌نژاد است(>1.) سخن رحیمی واكنش‌های زیادی به دنبال داشت اما این اظهارات او به همان سرعت كه در سطح جامعه منتشر شده بود از صفحات جراید و رسانه‌ها حذف گردید تــا آنـكـه او نـهـاد نـاظـر بـر دولـت – دیـوان محاسبات– را واگذاشت و توسط احمدی نژاد برای تصدی وزارت كشور در نظر گرفته شد اما به گفته رئیس دولت نهم، نگرانی از شدت گـرفتن حملات به رحیمی، او را از معرفی رئیس دیوان محاسبات برای تصدی وزارت كشور منصرف نمود. البته این انصراف موجب عدم همكاری رحیمی با دولت نشد و همزمان با معرفی كردان به عنوان وزیر كشور، رحیمی در جـایگـاه معاونت پارلمانی رئیس جمهور نـشـســت. اظـهـار نـظـرهـای صریح رحیمی در خصـوص مـدرك تحصیلی كردان كه با شكـایـت معاونت پارلمانی رئیس جمهور از سـایـت الف به خاطر خبررسانی‌ها پیرامون جعلی بودن مدرك دكترای كردان پیگیری و منجر به تعطیلی سایت گردید، نیز شرایطی ایجاد كرد كه نام رحیمی مورد توجه قرار گیرد.

در این میان اصرار رحیمی بر صحت مدرك كردان و تاكید او بر اینكه <شخصا مدرك كردان را دیده‌ام (>2) و حملات بعضی همكاران او به نمایندگان باعث شد كه چند تن از اعضای فراكسیون اصولگرایان مجلس به اظهارنظرهای صـریح در خـصــوص رحـیـمــی بـپــردازنــد. خبـرگـزاری اصولگرای فارس روز 23 مرداد 87 اظـهـارات زاكــانـی یـكـی از سـرشـناس‌ترین نمایندگان اصولگرای مجلس را منتشر نمود كه در آن آمـده بـود: <مـدرك دكـتـرای رحیمی معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور، قُل دوم مدرك آقای كردان است.>

اظهارات آن روز زاكـانـی، بـا كـنـار گــذاشـتن كردان، در حال فــرامــوشــی بــود امــا بـــرخـــی خــبـــرهــای غـیـررسـمـی در خصوص احـتـمـال انـتـصـاب رحیمـی به معاونت اول ریاست جمهوری، بار دیگر موضوع مدرك تحصیلی او را احیا كرد. خـبــرگــزاری ایـسنـا روز 16 شهـریـور مـاه 88 تذكر الیاس نادران از حامیان اولیه احمدی‌نژاد را منتشر نمود. نادران طی تذكری در مجلس، خواستار پاسخگویی رحیمی در مورد مدرك تـحـصـیلـی خـود شـد. دقیقاً یك هفته بعد از ایــن تــذكــر ظــاهـراً غـیـرمـتـرقـبـه الـیـاس نادران و تاكید او بر لزوم پاسخگویی رحیمی نـسـبـت بـه مـدرك دكـتـرای خود، محمود احـمـدی‌نـژاد بـا صـدور حـكـمی محمدرضا رحیمی را به عنوان معاون اول خود برگزید و هـمـیــن انـتـصــاب، مــوجــب واكـنــش‌هــا و صف‌بندی‌هایی در داخل مجلس شد.دیروز همزمان با اظهارنظر تعدادی از نمایندگان موافق و مخالف رحیمی، سایت اصولگرای جهان هم – كه ظاهراً قرابت زیادی با زاكانی نماینده اصولگرای مجلس و یكی از نخستین اظهارنظر كنندگان در خصوص مدرك دكترای رحیمـی دارد – بـه ذكـر سوابق همكاری و عـلاقـه‌منـدی رحیمـی نسبـت بـه هـاشمـی رفسنجانی پرداخت و انتصاب او به معاونت اولی احمدی نژاد را تعجب برانگیز خواند.

در همین حال، یك عضو كمیسیون اجتماعی مجلس درمخالفت با انتصاب رحیمی گفت: "محمدرضا رحیمی" در مـسـئـولـیـت‌هـای ‌سـابق در برخی مواقع رفتارهایی حساسیت‌برانگیز داشته است.به گزارش آریا، "مجید نصیرپور" اظهار داشت: انـتـخاب معاونین به طور ‌طبیعی و ذاتی از اخـتـیـارات هـر مـسـئـولـی مـی‌تواند باشد به خـصـوص در بـحـث رئیس جمهور كه بعد از رهبری ‌بالاترین مقام اجرایی است.‌وی افزود: انتخاب این معاونین از الزامات و لوازم كار رئیس جمهور است كه در این بین انتخاب مـعـاون اولـی از ‌اهـمـیـت ویـژه‌ای بـرخوردار اسـت.‌نـصـیـرپـور خـاطر نشان كرد: اهمیت معاون اولی رئیس جمهور به دلیل این كه در غـیـبـت رئـیس جمهور سرپرستی و ‌ریاست جلـسـه‌ را بـه عـهـده مـی‌گـیرد و بـسـیاری از موافقت‌نامه‌ها باید به امضای او برسد، در نتیجه انـتـخـاب و ‌تـعـیـیـن او بسیار مهم محسوب می‌شود.‌نماینده سراب در مجلس با اشاره به ارائـه طـرحـی مبنی بر انتخاب معاون اولـی تـــوسـط نـمـایـنـدگـان مـجلـس ‌گـفـت: ارائـه طـرح‌هـای ایـن چـنـیـنـی در واقـع پـاسخ به مـصـادیـق انـتـخاب رئیس جمهور است.‌نایب رئیـس كمیسیـون اجتمـاعـی اظهار داشت: در حال حاضر برخی از نمایندگان مجلس نسبت بــه بــرخــی تـصـمـیـمــات رئـیــس جـمـهـور واكنـش‌هـای متعـددی نشـان مـی‌دهند كه آغازگر آن هم انتخاب مشایی به معاون اولی ‌رئیسجمهور بوده به عبارتی به جای این كه نگـاه بـه مـوضـوع بـاشـد، نگـاه بـه مصادیق است.

‌این نماینده مجلس یادآور شد: آقای رحیمـی در مسئـولیت‌های سابق در برخی مـواقع رفتارهایی داشته كه به طور ‌طبیعی واكنش‌هایی را برانگیخته، در عین حال در ارتباط با برخی مسائل شخصی مطرح شده، رحیمی هنوز ‌پاسخ شفافی نداده است.‌وی خاطر نشان كرد: فضایی كه ابهام آلود باشد، به طور طبیعی واكنش‌هایی هم در پی خواهد داشـت.‌ فـرزنـد شهیـد مطهری نیز در این خصوص با اعتقاد بر اینكه به نظر می‌رسد پیشرفت كار دولت در گرو ایجاد ‌تضاد‌هایی در جامعه است، خاطرنشان كرد: در انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز او از ایجاد ‌همین تنش‌ها در جامعه كه هنوز آثارش وجود دارد، استفاده كرد و به پیروزی رسید. ‌علی مطهری نمـاینـده تهـران در گفتگـو بـا ایلنـا، انتصاب محمـدرضـا رحیمـی بـه عنـوان ‌معـاون اول احـمـدی‌نـژاد را نـوعـی بدسلیقگی از سوی احمدی‌نژاد خواند و افزود: البته چنین ‌اقدامی از وی دور از انتظار نبود، چرا كه معمولا وقتی به او اصـرار شود كه فلان كس را در ‌فلان جا منصوب نكنید، او حتما این انتصاب را انجام مــی‌دهـد. ‌

وی بـا ابـراز تـاسـف از آنـچـه كـه حـالـت‌های لجاج می‌خواند، ادامه داد: او ‌می‌دانست كه رحیمی فرد مسئله داری است و مـدرك تـحـصـیلـی‌اش كـه شـبـیـه مـدرك تحصیلی ‌كردان است، مشكل دارد. ‌مطهری با اشاره به برخی بحث‌های مطرح شده در مورد رحیمی در جریان استیضاح كردان نیز ادامه داد: بهتر بود كه احمدی‌نژاد او را به عنوان معـاون اول خـود انتخـاب نمی‌كرد. ‌ "پرویز سروری" هم در همین ارتباط گفت: انتصاب "محمـدرضـا رحیمـی" در هر پستی التهاب آفرین و ‌برای كشور هزینه‌زاست و به فضای تـعــامــل مـجلــس و دولـت لـطـمه می‌زند.‌به گزارش آریا، عضو كـمـیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ‌شورای اسلامی با اشاره به انتصاب رحیمی به عنوان معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: بعد از ‌شنیدن این خبر، بسیاری از نمایندگان دچار شگفتی شدند چون توقع نداشتند بعد از مشكلاتی كه در دولت به وجود آمد و بعد از حسن نیتی كه مجلس در رای اعتماد به وزرا نشان داد، باز مـوضـوعـی تنـش ‌آفــریـن مـطرح شود.‌عضو كمیسیـون امنیـت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاكید بر اینكه این انتصاب قطعا برای دولت و ‌كشور هـزیـنـه خـواهـد داشـت، گـفت: در شرایط حساس كنونی، ضرورت دارد كه دولت از این قبیل ‌اقدامات هزینه آور برای كشور پرهیز كند.‌سروری خاطرنشان كرد: از آقای رئیس جمهور انتظار داریم كه شرایط كنونی را بیشتر درك كنند و ‌از آقای رحیمی در پسـت‌هـایـی كـه كـمـتـر حـسـاسـیـت ایـجاد می‌كند استفاده كنند.

از سوی دیگر، نماینده سـاری در مجلـس شـورای اسلامـی گفـت: مخالفت ها با محمد رضـــا رحــیــمـــی بـــه عـــنـــوان مــعـــاون اول رئــیـس‌جـمـهـور بـه دلایــل شــخــصــی و غـیـر مسئولانه است. ‌رمضان شجاعی كیاسری در گـفـتـگو با ایرنا پیرامون انتخاب معاون اول رئیس‌جمهور در كابینه دهم افزود: رحیمی از مدیران امتحان پس داده و توانمند كشور اسـت و بـه جز كسانی كـه ‌دنـبـال حـواشـی و سلیقه‌های شخصی هـسـتـنـد عـمـوم نمایندگان مجلس و همه كسانی كه به اقتدار و بزرگی دولت ‌اعتقاد دارند از ایـن انـتـخـاب اسـتقبال می كنند. ‌عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با توجه به برخی دیدگاه های مخالف به این انتخاب گفت: این انتقادها موجب ‌تضعیف دولت و بر اساس مسائل پوچ و غیر واقع است. واقعیت آن است كه رحیمی فردی كارآزموده و با ‌تجربه است و در همه مسئولیت های پیشین موفق عمل كرده است.

‌شجاعی كیاسری درباره بازتاب های ایـن تـصـمـیم رئیس جمهور اظهار داشت: انتخاب این فرد دو فایده دارد؛ ‌اول اینكه با توجه به تعامل مناسب و مطلوب رحیمی با نـمایندگان، ارتباط دولت با مجلس تقویت می شود و ‌دیگر اینكه وفاق و همدلی بین اعضای كابینه به دلیل ویژگی شخصیتی وی افزایش می‌یابد. نماینده پلدختر در مجلس هم ضمن تقدیر از انتخاب محمدرضا رحیمی بـه عـنوان معاون اول رئیس جمهور گفت: ‌قـاطـبـه نـمـایـنـدگـان مجلس از این انتخاب استقبال می كنند. ‌علی اكبر كائیدی در گفتگو بـا ایـرنا، اظهار داشت: انتخاب معاون اول از اختیارات ‌رئیس جمهور است و احمدی نژاد مـنـاسـبـت تـرین گزینه را برای معاون اولی بـرگـزیـد. ‌نماینده مردم پلدختر در مجلس "رحیمی" را مردی كارآزموده و كاردان خواند و با اشاره به سابقه تصدی پست ‌های نمایندگی مجلس، استانداری، ریاست دیوان محاسبات كشـور و معـاونـت پـارلمـانی رئیس جمهور، گفت: در ‌واقع وی مراتب شغلی را به بهترین نحو طی كرده است.

‌یك عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، معتقد ‌است كه نباید مشایی را با رحیمی كه در حال حاضر به عنوان معاون اول انتخاب شده ‌است مقایسه كرد چرا كه رحیمی هیچ یك از حـاشیـه‌هـای مشـایـی را ندارد. ‌حشمت‌الله فلاحـت‌پیشـه در گفتگـو بـا ایلنـا، بـا اشاره به حاشیه‌ها و شبهه‌های ‌موجود در مورد مدرك رحـیـمـی اظهـار داشـت: وی دارای سـوابـق اجرایی قوی است و ‌من به هیچ عنوان با چنین انـتـقـادهایی نسبت به او همراه نیستم. ‌وی خــاطــرنـشــان كـرد: پیگیری موضوع صحت مــدرك تـحـصیلـی راهكـارهـای قـانـونی دارد و ‌می‌توان از این طریق این مشكل را هم پیگیری و حـــل كـــرد. ‌نـمــایـنــده اسلام‌آبـاد غـرب مـدرك تــحــصــیلـــی و چــك‌هــای 5 مـیلـیــونــی را موضوع‌هایی ‌دانست كه نمی‌توانند صلاحیت رحیمی را زیر سوال ببرند چراكه معتقد است وی از ‌صلاحیت‌ها و توانایی‌های لازم برخوردار است. ‌لازم به ذكر است خبرسازی محمدرضا رحیمی برای دولت نهم و رئیس آن، تنها به نقل اظهارنظر مسلمان سوری یا حمایت از كردان و ادعای رویت مدرك او ختم نـشـد.

در روزهـای مـیانی اردیبهشت ماه 86، رسانه‌های حامی دولت در اقدامی هماهنگ به بزرگنمایی یك دستور احمدی نژاد پرداختند تا به زعم خود جدیت رئیس دولت نهم در مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی را به نمایش بگذارند. این دسـتـور، ابـلاغ بركناری همه اعضای هیئت مدیره بیمه ایران بود، دستور احمدی‌نژاد تنها پس از چند روز تعدیل شد و مشخص گردید دستور صادره مبتنی بر اطلاعات غیردقیق بوده است. در آن زمـان كمتر كسی به دنبال شناسایی <گزارش دهنـده>‌ای رفت كه گزارش او موجب صدور دستور قابل تامل رئیس دولت گردید، در حـالـی كــــــــه نـــگــــــــاهــــــــی بــــــــه مـــنــــــــدرجــــــات 19 اردیبهشت 86 روزنامه اصلی دولت – ایران– نشان می‌داد كه دستور احمدی‌نژاد مبتنی بر گزارشی بود كه محمدرضا رحیمی – به عنوان رئــیــــس دیـــوان مـحـــاسـبـــات– از تخلفــات <هولناك> در بیمه ایران به رئیس دولت ارائه كرد. در متن دستور احمدی‌نژاد برای بركناری كلیه اعـضـای هـیـئـت مـدیـره بیمه ایران آمده بود: <مــشــاهــده گـزارش دیـوان محاسبات كشور پـیرامون عملكرد بیمه ایران، دایر بر تخلفات گسترده مالی و سهل‌انگاری در حفظ حقوق مــردم و بــیــت الــمـال، دل هـر فرد آگاهی را می‌سوزاند و صبر و تحمل هر مسئول متعهدی را مـی‌ربـایـد(>3) هـمـیـن گـز‌ارش‌هـای هـولـناك، موجب تصمیم احمدی‌نژاد برای بركناری كلیه اعضای هیئت مدیره بیمه ایران گردید، در حالی كه كمتر از یك هفته بعد تعدادی از همین اعضا بار دیگر به مسئولیت‌های خود بازگشتند بدون آنـكـه تـهـیـه كننده گزارش و دستور دهنده، اشاره‌ای به عدم دقـت گـزارش داشـتـه بـاشـنـد.

عـلاوه بـر این مــوضــوع، ســال گـذشـتـه نـیـز افـشـای یــك اخـتـلاف‌نـظر میان اصولگرایان دولت و مجلس، بار دیگر موجب طرح نام رحیمی شد. زمانی كه گـــزارش دیـــوان مـحــاسـبــات در خـصــوص انحراف‌های متعدد در عملكرد بودجه سال‌های 85 و 86 در مجلس قرائت و از تخلفات گسترده بـعـضـی دسـتگاه‌های دولتی خبررسانی شد رحیمی و تعدادی از مدیران دولتی، حملات شدیدی را متوجه مجلس كردند كه موجب عـكس العمل‌ رئیس و تعدادی از نمایندگان مجلس شد زیرا گزارش‌های مورد نظر، در زمان ریاست ‌ ‌محمدرضا رحیمی در دیوان محاسبات تـهـیـــه شـــده بـــود.

دو ســـابـقـــه مـــوجـــود از گزارش‌دهی‌های رحیمی، اكنون این نگرانی را به وجود آورده است كه او در كسوت معاون اول احمدی نژاد چه نوع گزارش‌هایی را تقدیم او خـواهـد كـرد و رئـیـس دولـت، بـر مبنای این گزارش‌ها چه تصمیماتی اتخاذ خواهد نمود؟ در بـخـشـی از حـكم احـمـدی‌نژاد خطاب به رحیمی آمده است:<از جنابعالی انتظار می‌رود كه در مسیر تحقق اهداف نظام اسلامی و از آن جــملـــه گــســتــرش عــدالــت، مـهــرورزی و ‌خـدمـت‌رسـانی در سراسر كشور، اداره امور محوله و مسئولیتی كه در برابر اینجانب بر عهده داریـد، مـساعی لازم را به كار برده و از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی و به ویژه همكاری صـاحـب‌نـظـران، انـدیـشمندان و ‌كارشناسان ارجـمـند حداكثر استفاده را به عمل آورید. امور زیـر بـه جـنـابـعـالـی محول می‌گردد: ‌1‌– اداره جلــــســــــات هــــیـــئـــــت وزیـــــران در غـــیــــاب ایــنــجــانــب.2-‌ امــضـا هـمـه تـصویب نامه‌ها، بــخــشــنــامــه‌هــا، مقررات و تصمیمات هیئت وزیـــران. ‌3– تــنـــظــیم تــقــاضـاهـای وزیـران و دســتــگــــاه‌هــــای اجـــرایـــی در مـــورد لــوایــح، تصـویـب‌نـامـه‌هـا، آییـن‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها در هیئت وزیران و تعیین اولویت آنها و نیز كلیه مكاتبات مربوط به انتصاب‌هایی كه طبق قـانـون بـــایـــد بــه ‌تـصــویــب هـیـئــت وزیــران بــرســد. ‌4– ارجــاع لــوایــح بــه كــارگـروه‌های دولت و پـیـگـیــری امــور مــرتبط بـا آنهـا.بـدیهـی اسـت كلیه اقدامات و مكاتبات فوق را برای اطلاع اینجانب ارسال خواهید نمود. ‌

پی‌نوشت:

1‌- روزنامه شرق، 18‌ خرداد 1385

2‌- خبرگزاری ایرنا، 6‌ شهریور 1387

3‌- روزنامه ایران ، 19‌ اردیبهشت 1386
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا